In addition performing and teaching Early Irish harp, I have many years’ experience as a pedal- and modern Irish harp teacher and performer. Playing all these different instruments has given me insight into the particular issues for those who are coming to the early Irish harp from another harp, and into the challenges for those who are new to any kind of harp.
I enjoy working with players who are beginning from scratch or who are moving sideways from a different kind of harp. I help them to develop solid foundational playing techniques and to address any postural or technique issues that they may be experiencing.
I first work on simple technique exercises to develop string-damping techniques necessary on this highly resonant instrument. I follow this up with attractive, but level-appropriate tunes involving both the hands, also introducing melodic ornaments to give the music it’s particular flavor from the earliest tuition sessions.
I am primarily interested in the historical tuning, aesthetic, and way of playing the early Irish harp, which might be gleaned from the work of harp-music collector, Edward Bunting, in the 1790s. I generally work from the earliest field transcriptions of harp compositions in his manuscripts, taken from the live performance of indigenous Irish harpers before their tradition died out. I enjoy helping players of all kinds of harps to decipher these hand-written pages. And to help them develop their critical thinking skills so that they can become more confident to work with them by themselves, including comparing them with Bunting’s later piano arrangements to note important differences, in order to get as close as we now can to what, and how, the old harpers might have played.
I’m also planning online workshops every years that you can check visiting the website page dedicated.
_______________________________
Oltre ad insegnare l’arpa gaelica ho alle spalle molti anni di esperienza come arpista di arpa a pedali e arpa celtica. Suonare tutte queste differenti arpe mi permette di avere una visione molto chiara della situazione di coloro che arrivano all’arpa gaelica da un’altra tipo di arpa, o delle difficoltà che ci posso essere per coloro che si approcciano per la prima volta all’arpa.
Mi piace lavorare con chi parte totalmente da zero o con le arpiste curiose di scoprire questo nuovo mondo. Le aiuto a sviluppare una solida base di tecnica, una corretta postura, e ad affrontare per grado un proprio modo di suonare l’arpa gaelica.
Inizialmente lavoro con semplici esercizi di tecnica per sviluppare la capacità di smorzatura delle corde, necessaria per questo strumento così risonante. Successivamente inizio a lavorare su semplici ma affascinanti melodie che coinvolgono entrambe le mani, introducendo fin dall’inizio anche abbellimenti storici che rendono la musica antica irlandese così particolare.
Il mio principale ambito di interesse è l’accordatura storica, l’estetica e il modo di suonare l’arpa gaelica, che può essere compreso studiando il lavoro del collezionista Edward Bunting, alla fine del 1700. Generalmente lavoro con le pagine trascritte da Bunting ascoltando gli ultimi arpisti della tradizione, prima che essa vide il suo declino.
Mi piace aiutare le persone a scoprire come interpretare queste pagine e poter quindi lavorare su una propria edizione, considerando che la maggior parte delle volte troviamo solo la mano del canto. Aiuto le arpiste a sviluppare un pensiero critico, così da renderle autonome, e ad essere in grado di confrontare le varie fonti che sono giunte fino a noi.
Ciclicamente propongo dei seminari di approfondimento online dedicati al repertorio e alla storia di questo strumento. Visita la pagina degli eventi per rimanere sempre aggiornato o iscriviti alla newsletter mensile.